Aan het werk met vuur, rook en water is een spannend proces. Binnen enkele uren heb je een geweldig resultaat, waarbij samenwerking noodzakelijk is.
Je helpt actief mee met het stookproces.
Klei keuze voor Raku is erg belangrijk: het moet een grote temperatuurschok kunnen opvangen, en de wanddikte moet gelijkmatig zijn.
Glazuur is een hoofdstuk apart, maar aan de hand van mijn informatie maak je eerst een glazuurplan
De raku oven wordt ingepakt. Het werk mag niet tegen elkaar komen, vandaar het gebruik van ovensteunen en triangels
De tonnen moeten gevuld worden met schoon zaagsel.
De temperatuur moet goed in de gaten worden gehouden met de pyrometer.
We stoken naar de juiste smelttemperatuur voor de raku, even afwachten dus. Het stookproces gebeurt met een rakubrander,aangesloten op een gasfles.
Dan mag het deksel er af.
Veiligheid staat bij mij voorop. Ieder heeft zijn taak tijdens het reductieproces.
Oeps....
Goede bescherming is dus van belang.
Eén voor één worden de werkstukken voorzichtig uit de oven gehaald met een rakutang.
Iedereen
in de
aanslag?
In de zaagselton vindt de reductie plaats, die voor het raku effect zorgt.
Het zaagsel ontvlamt door de hitte en het deksel gaat dicht. Dan begint het reductie proces, dat lastig te beïnvloeden is.
Even rusten op het zand, of in het gras, anders wordt de temperatuur schok wel heel erg groot.
Dan mag het beeld verder afkoelen in het water. Wij doen het nooit direct in het water: de kans op scheurtjes is dan te groot.
En je verbazen over het resultaat. Bij raku heb je niet alles in de hand, dus.... zijn het tranen van vreugde of van verdriet?
Bij rooktechnieken werk je niet met glazuren. Je polijst je scherf tot hij glanst, met een steentje en eventueel zonnebloemolie. Dan bewerk je de scherf met Terra Sigilata, een zeer fijne engobe, die je ook nog eens oppoetst. Dan Biscuit bakken. Na bewerking met oxides of carbonaten, zeezout etc, leg je alles in een ton met gaten, in het zaagsel en stro, schillen, notendoppen etc.
Je steekt van boven het vuur erin, dan het deksel erop. Het vuur begint te roken en wordt door de gaten in de barrel langzaam naar beneden gezogen. Dit proces kan een aantal uren duren.
In de ton ontstaat ook reductie en deze geeft een mooi gemarmerd effect aan je beeld. Langzaam laten afkoelen, dan pas uitpakken en schoon maken